Od czego zacząć?

Nim zdecydujecie się na poważne inwestycje w sprzęt, warto sprawdzić czy realizacja dźwiękowa rzeczywiście jest Waszą pasją. Do postawienia pierwszych kroków i amatorskich produkcji nie trzeba jednak wielkich nakładów.

Zacznijmy więc od podstawy niezbędnej przy każdym sposobie domowej realizacji nagrań – oprogramowania i sterowników.

Oprogramowanie
Osobiście polecam programy Cubase firmy Steinberg. Pełne wersje przeznaczone do profesjonalnej pracy są kosztowne, ale producent oferuje całą gamę uproszczonych edycji, które można znaleźć w dość niskich cenach. Większość zawodowych realizatorów dźwiękowych wybiera Pro Tools, ale z racji dużo łatwiejszej dostępności uproszczonych wersji, Cubase jest lepszym wyborem dla początkujących.

Sterownki
Ściągniecie sterowników ASIO, czyli Audio Stream Input/Output jest absolutną koniecznością. Bez nich pojawi się bardzo duże opóźnienie w trakcie dogrywania materiału do podkładu lub wcześniej nagranych ścieżek audio.

Poniżej przedstawiam kilka sposobów realizacji nagrań oraz narzędzi jakie będą nam potrzebne do ich przygotowania, zaczynając od najbardziej budżetowych.

1) Nagranie przez wejście liniowe
Zupełnie bez inwestycji można nagrać instrumenty z wtyczką, czyli gitary elektryczne, gitary elektroakustyczne, skrzypce elektryczne, klawisze itp. Każdy tego typu instrument można podpiąć do komputera za pośrednictwem wejścia mikrofonowego na małego JACK’a. Posiadacze wzmacniaczy i piecyków mogą również skorzystać z wyjścia direct out i wpuścić sygnał z pieca do komputera. Sygnał z instrumentu wpiętego bezpośrednio do wejścia w komputerze nie brzmi jednak dobrze. Bez dodatkowej obróbki, nakładania efektów i wirtualnych instrumentów obejdzie się tylko w przypadku gitary basowej, elektroakustycznej i klawiszy, a i tak rezultat nie jest w pełni zadowalający. Nie zmienia to faktu, że w ten o to prosty sposób możemy nagrać nasz instrument nie wydając ani grosza na dodatkowy sprzęt.

2) Nagranie przy pomocy przedwzmacniacza
Dla wzmocnienia sygnału z instrumentu wykorzystuje się przedwzmacniacz. Przedwzmacniacz można zakupić jako oddzielne urządzenie lub nabyć mikser analogowy. Nawet najprostsze miksery analogowe mają wbudowane przedwzmacniacze, tak więc najlepiej zastosować 1-2 kanałowy mikser. Instrument wpinamy do wejścia „line in” w mikserze, a mikser do wejścia mikrofonowego w PC.

3) Nagranie przez zewnętrzny interface audio
Interface audio to profesjonalna karta dźwiękowa służąca do produkcji nagrań. W zależności od modelu urządzenia te pozwalają na wielościeżkowe nagranie i niezależną transmisję danych do PC bez żadnych opóźnień. Dostępne są w formie kart PCI lub zewnętrznych urządzeń wpinanych za pośrednictwem złącz USB bądź FireWire.

Interfac’y audio przetwarzają analogowy sygnał na sygnał cyfrowy ułatwiając tym samym dalszą obróbkę na PC. Dla porównania tradycyjny mikser analogowy nagrywający dwa sygnały mikrofonowe transmituje do komputera sumę tych dwóch sygnałów w postaci jednej ścieżki. Interface audio przesyła do PC każdy nagrany ślad niezależnie, umożliwiając później edycję każdej ścieżki z osobna.

Jaki interface audio wybrać?
Zdecydowanie wygodniejsze w użyciu są zewnętrzne interface audio, gdyż dają nam możliwość manualnego sterowania podstawowymi parametrami za pomocą potencjometrów. Z racji coraz mniejszej popularności portów FireWire, osobiście polecam urządzenia działające na USB. Najprostsze zewnętrzne interface mają dwa wejścia mikrofonowe. Popularne są również modele na 4 i 8 kanałów, nieco rzadziej na 16 kanałów.

Interface audio korzystają z dedykowanych sterowników dźwięku, lub wspomnianych wcześniej sterowników ASIO.

Więcej o amatorskich produkcjach dżwiękowych i zastosowaniu interfaców audio oraz mikrofonach już wkrótce.